Menu
Menu
ako-vnika-navrh-stroja

Kedy a ako začať?

Kedy a ako začať? Prešlo už pár dní od doručenia dopytu od zákazníka a stále nič, ani čiarka. Aby ste nestrácali čas ani zákazníka je tu niekoľko rád kedy a ako začať.

Na dopyt reagovať čo najskôr

Neodkladne, najlepšie hneď, ako ste dostali dopyt telefonicky alebo e-mailom kontaktujte dopytujúceho. Čím skôr sa zákazníkovi ozvete, tým viac „bodov“ získate. Vyvoláte u zákazníka pozitívne emócie, nadobudne pocit, že je očakávaný a vítaný. To mu musíte neskôr aj svojím správaním dokázať. A čo je veľmi dôležité, usmievajte sa do telefónu. Aj keď vás zákazník nevidí, úsmev zmení farbu vášho hlasu, bude znieť príjemnejšie. Pri tej príležitosti sa môžete dozvedieť viac informácií o tom, čo požaduje a hneď môžete dohodnúť aj stretnutie.

Zákazník je očakávaný a vítaný. To mu musíte neskôr aj svojím správaním dokázať

Prirodzený je telefonický kontakt. Poďakujte budúcemu zákazníkovi za dôveru, že sa práve na Vás obrátil s dopytom. Ak je to nový zákazník, opýtajte sa odkiaľ Vás pozná alebo kto mu poskytol informáciu o Vás. Rýchla reakcia na dopyt je, okrem už spomínaného emočného pôsobenia dôležitá z viac hľadísk

  • ak je to vec, ktorú neprijmete na riešenie, môžete to dopytujúcemu hneď oznámiť a viac sa tým nezaoberať
  • ak je to vec, ktorú by ste chceli riešiť, hneď na úvod si získate náklonnosť dopytujúceho

Návšteva zákazníka

Ak ste dohodli návštevu zákazníka a je to prvá návšteva, uistite sa včas kde má sídlo a ako máte prísť vystrojený. Nemyslím na fľašu šampanského, to až neskôr a nie vo firme, ale na pracovnú obuv s oceľovou špicou, ochranné okuliare, tlmiče hluku do uší, niekde aj ochranný oblek, prilbu a rukavice. Prvá návšteva u zákazníka je väčšinou spojená aj s prehliadkou prevádzky. Často sa zákazníci chcú pochváliť čo vyrábajú a aké majú technológie. Niektoré firmy poskytujú návštevám výbavu osobných ochranných pomôcok, je však pohodlnejšie mať svoju pracovnú ochrannú obuv, ako chodiť po fabrike s navlečenými oceľovými špicami na svojich nových topánkach. 

Kto sa zúčastní návštevy od vás od dodávateľa? Minimálne dvaja, obchodník a konštruktér, ktorý bude pracovať na cenovej ponuke (CP). V minulosti to  bolo tak, že súdruhovia cestovali do zahraničia na výstavy a k zákazníkom a po návrate domov rozprávali konštruktérom, čo majú konštruovať. Tak to teda nie.  

Zákazníka musí navštíviť spracovateľ cenovej ponuky

Na prvú návštevu sa nechodí s „prázdnymi“ rukami. Zistite, koľko osôb sa stretnutia zúčastní a pripravte si drobné reklamné predmety s vašim logom pre všetkých aj s rezervou, keby niečo a odovzdajte ich hneď pri vzájomnom predstavovaní.

Predstavte vašu firmu, uveďte v čom ste dobrý, na čo sa špecializujete a poďakujte zákazníkovi že vám túto návštevu umožnil.

Majte na pamäti prečo ste prišli na návštevu. Zamerajte sa na zadanie predmetu dopytu a získajte čo najviac informácií. Doplňte zadanie o chýbajúce informácie. Opýtajte sa zákazníka, či môžete v prevádzke fotografovať ak nie, požiadajte zákazníka aby odfotil objekty, ktoré priamo súvisia s predmetom dopytu. Žiadajte aj meno, telefónne číslo alebo emailovú adresu osôb, ktoré môžu poskytnúť ďalšie informácie ku predmetu dopytu.

Na takých a podobných pracovných stretnutiach sa zápisy nerobia, preto je dôležité aby ste si robili poznámky. Vhodné je na takúto príležitosť mať formulár, do ktorého len vpíšete mená, tel. čísla pracovné pozície zúčastnených aj dôležité informácie pre vypracovanie CP.

Po návrate domov, formulár preskenujte, pošlite ho aj zákazníkovi a priložte ku dokumentácii príslušnej CP. Ak sú vaše poznámky nie veľmi prehľadné, prepíšte ich do nového formuláru a ten pošlite vo formáte PDF.

Cenová ponuka

Cenové ponuky spravidla robí najskúsenejší konštruktér, ten navrhne aj prvotný koncept stroja, ktorý sa po ocenení posiela zákazníkovi. Cenová ponuka spravidla obsahuje 

  • identifikáciu pre koho je cenová ponuka určená
  • popis predmetu ponuky, účel
  • spôsob používania a ovládania
  • opis technológie a jednotlivých operácií
  • spôsob manipulácie s výrobkom
  • ak je potrebné niečo významné zdôrazniť ku bezpečnosti
  • všetky technické údaje, príkon, druh a spotreba energie
  • taktový čas, hodinový výkon
  • obrazová časť s rozmermi
  • zoznam, čo všetko sa dodáva v cene
  • zoznam, čo sa ešte môže dodať za príplatok
  • spôsob dopravy a na koho náklady
  • inštalácia a uvedenie do činnosti
  • súčinnosť zákazníka pri inštalácii
  • termín dodania
  • cena bez DPH (s DPH) 
  • obrazové prílohy pre lepšie znázornenie predmetu ponuky

 

Je veľa spôsobov tvorby ceny, spomeniem len niekoľko 

  • detailná
  • historická
  • štatistická
  • komponentná
  • kilogramová
  • kombinovaná

Voľba cenotvorby je individuálna.

Viac o spôsoboch tvorby ceny na váš dopyt.

Záver 

  • Ak sa vám článok páčil a bol pre vás užitočný, neváhajte ho zdieľať alebo o ňom povedať známym.
  • Ak sa chcete dozvedieť viac o stanovení ceny, neváhajte nás kontaktovať.

szabo-indeso

Ladislav Szabo

o autorovi

Zdieľaj tento článok